واژة شهيد به چه معناست و چه پيامي دارد؟
» «شهيد» از ماده «شهود و شهادت» به گفته «مقائيس اللغه» در اصل به معني «حضور» و «آگاهي» و «اعلام» است، و به هنگام شهادت دادن هم «علم» لازم است هم «حضور»، و هم «اعلام».
      ولي «راغب» در مفردات مي‏گويد اين واژه به معني «حضور» توأم با «مشاهده» است، خواه با چشم ظاهر باشد يا با چشم دل.
      «مشاهده حج» به مكانهاي مقدسي گفته مي‏شود كه فرشتگان و مؤمنان در آنجا حضور مي‏يابند.
      و اينكه به كشتگان راه خدا «شهيد» مي‏گويد يا به خاطر آن است كه فرشتگان رحمت در كنار آنها حاضر مي‏شوند، يا به خاطر مشاهده نعمتهاي بزرگي است كه براي آنها مهيا گشته، يا حضور آنها در پيشگاه خدا، يا قيام آنها در طريق شهادت به حق، و يا به خاطر افتادنشان بر زمين است، چرا كه يكي از نامهاي زمين «شاهده»مي‏باشد.
      روز جمعه را نيز «شاهد» مي‏نامند چرا كه شاهد اجتماع مسلمين است و روز عرفه را «مشهود» مي‏گويند به خاطر آنكه زائران بيت‏الله الحرام در آن حضور دارند.
      به هر حال اطلاق وصف بر ذات پاك خداوند يا به خاطر حضور او در همه جا است، يا به جهت گواهي او بر تمامي اعمال بندگان.
      پيامي كه اين توصيف الهي به همگان مي‏دهد، حضور او در همه جا و گواهي او بر اعمال بندگان است، نه تنها فرشتگان و كاتبان نامة اعمال، و نه فقط اعضاء بدن انسان و زمان و مكاني كه در آن و بر آن زندگي مي‏كند، گواهان اعمال او هستند، كه از همه بالاتر ذات پاك خداوند شاهد و شهيد است، مسلّماً توجه به اين حقيقت اثر عميقي در اصلاح اعمال و رفتار او دارد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









برچسب ها : شهادت -شهادت بهچه معناست -شهیدان چگونه کسانی بودند - شهدا که بودند- شهید به چه معناست -شهدا چگونه افرادی بودند - شهدا کیستند-شهید چیست-شهادت چیست,